Friday, November 6, 2009

Nisfu Syaaban

Assalamualaikum kepada semua, Semoga kita semua masih berada di bawah lindungan Allah SWT.

“Dari Abi Salmah, dari Aisyah Radiallahuanha berkata: Adalah Rasulullah s.a.w sering berpuasa hingga kami menyangka bahawa Baginda berpuasa berterusan dan Baginda sering berbuka sehingga kami menyangka bahawa Baginda akan berbuka seterusnya. Aku tidak pernah melihat Baginda berpuasa sebulan penuh kecuali pada bulan Ramadan dan aku tidak pernah melihat Baginda berpuasa sunat lebih banyak daripada puasa di bulan Syaaban”.

Inilah antara kelebihan-kelebihan yang dianugerahkan oleh Allah SWT kepada hamba-hamba-Nya yang mengisi bulan Syaaban dengan penuh kesyukuran dan pengabdian kepada Allah SWT. Baginda Rasulullah s.a.w amat menghormati bulan ini dengan memperbanyakkan ibadah puasa sebagai satu tazkiah atau penyucian jiwa kepada Allah SWT. Bulan Syaaban sebenarnya adalah latihan awal sebelum umat Islam menghadapi Ramadhan yang mewajibkan kita untuk berpuasa.

Mudah-mudahan dalam kesibukan kita dengan urusan duniawi seperti urusan kerja, pejabat, sekolah, keluarga dan sebagainya, kita masih mempunyai ruang untuk mendekatkan diri kepada Allah dan memperbanyakkan amal ibadat sebagai bekalan untuk hari akhirat. Memperbanyakkan zikrullah, sedekah dan membaca Al-Quran untuk sama-sama kita menghidupkan hari dan bulan yang mulia ini.

Post a Comment

Blog Archive

  © Blogger template AutumnFall by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP